SFS 6002 TEOLLISUUS SÄTKY - KOULUTUS 3/2023

28.9.202308:00 - 16:00 Lupa- ja korttikoulutukset Kemi Lähiopetus Ilm. viim. 14.9.2023
Standardi SFS 6002 "Sähkötyöturvallisuus" edellyttää, että kaikki sähköalan töitä tekevät henkilöt tuntevat oman työympäristönsä ja tehtäviensä osalta turvalliset toimintatavat. Standardin edellyttämällä sähkötyöturvallisuuskoulutuksella varmistetaan turvallisten toimintatapojen tuntemus.

Yhtiöiden omistussuhteet ovat muuttuneet ja kunnossapitotoimintoja on ulkoistettu. Nykyisin useat sähköalalla töitä tekevät henkilöt joutuvat toimimaan heille vieraassa työympäristössä ja usea haltijan sähkölaitteistoissa, joissa on erilaiset toimintatavat.

Tämän seurauksena on syntynyt tarve luoda yhteiset turvallisuus- ja toimintaperiaatteet pienjännite ja yli 1 kV suujännitetöihin sekä SFS 6002 TEOLLISUUS-SÄTKY - koulutus. Tavoitteena on käyttövarmuuden ja turvallisuuden edistäminen, sekä alan yhteisten toimintatapojen ja käsitteistön yhdenmukaistaminen voimalaitoksissa ja teollisuudessa. Kirjasessa ja koulutuksessa turvallisuusohjeet ja -menettelyt esitetään mahdollisimman käytännönläheisesti työympäristöön sovellettuna.

Turvallisuuden peruspilareita ovat hyvä töiden ja kytkentöjen ennakkosuunnittelu, vaaratekijöiden tunnistaminen ja niiden huomioon ottaminen suunnitelmissa ja töissä sekä työkohteessa edellytettävien turvallisuustoimenpiteiden tinkimätön suorittaminen. Noudattamalla tässä ohjekirjasessa ja koulutuksessa annettuja turvallisia toimintatapoja jokainen sähköalalla toimiva henkilö varmistaa omaa ja muiden turvallisuutta sekä käyttövarmuutta.

Teollisuus Sätky-ohjeen sisällön mukaisesti annettava koulutus täyttää työnantajalle kuuluvan velvoitteen kohdennetusta sähkötyöturvallisuuskoulutuksesta.

Hinta sisältää koulutuksen, Sähkötyöturvallisuus teollisuudessa – kirjasen (n. 60 sivua), kirjallisen tentin ja tentin läpäisseille viisi vuotta voimassa olevan sähkötyöturvallisuuskortin (Teollisuus Sätky-kortti) sekä koulutuspäivän kahvit ja ateriat.

Kouluttajana toimii Veli Pekka Kumpulainen, joka on Adato Oy:n auktorisoima sähkötyöturvallisuuskouluttaja.

Lapin ammattikorkeakoulu ja Adato Energia Oy